Tuesday, December 24, 2019

تعریف مارکتینگ از دیدگاه تخصصی

 

 امروزه بازاریابی بر اساس تنوع مخاطبین و کسب‌وکارها بسیار گسترده و پیچیده‌تر شده و از قرن‌های گذشته تابه‌حال سیری تکاملی داشته است. علم بازاریابی مدرن، برای همه مراحل تولید یک محصول بر اساس نوع محصول و صنعت نکات مهمی برای موفقیت دارد. در این نوشتار درباره تعاریف مختلف بازاریابی به‌صورت کلی از دید متخصصان این حوزه در ایران و جهان صحبت می‌کنیم و نکات مهمی در بازاریابی را بیان می‌کنیم. همچنین تاریخچه و سیر تحولی بازاریابی از ابتدای شکل‌گیری را در قالب اینفوگرافیک با هم مرور می‌کنیم.
 

در این مقاله میخواهیم تعریف بازاریابی را از دیدگاه متخصصین بازاریابی بررسی کنیم و به این روش به سوال بازاریابی چیست جواب دهیم.
تعریف های متفاوت بازاریابی و مارکتینگ از نظر متخصصین این امر، چنان متفاوت است که بیم آن میرود که پس از پایان این مقاله پاسخ روشنی به سوال بازاریابی چیست نداده باشیم. هدف اصلی ما این است که علاوه بر ارائه تعریفی ساده، قابل فهم و کاربردی از بازاریابی، جهت پاسخ به سوال بازاریابی چیست. تلاش کنیم با گرداوری نظر متخصصین مارکتینگ از معنا و مفهوم بازاریابی یک تعریف کلی از مجموع نظریات این متخصصین را هم ارائه داده و این دو تعریف را تا حد ممکن به هم نزدیک کنیم.
بازاریابی چیست تعریف مارکتینگ از دیدگاه متخصص

بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از دیدگاه تخصصی

وقتی که بخواهیم سوال بازاریابی چیست را از دیدگاه یک متخصص مارکتینگ بیان کنیم اولین سوالی که با آن مواجه میشویم، تعریف متخصص مارکتینگ است. آیا یک بازاریاب موفق میتواند بعنوان یک متخصص مارکتینگ در زمینه تعریف بازاریابی صاحب نظر باشد و یا تعریف بازاریابی نیاز به یک امر آکادمیک است. بجای پاسخ به سوال متخصص مارکتینگ کیست. پس از گرداوری نظر کسانی که خود را در امر بازاریابی صاحب نظر میدانستند، تلاش خواهیم کرد تا تعریفی یکپارچه از بازاریابی بدهیم که تمام نظریات مختلف بازاریابی را در نظر بگیرد.
یکی از عواملی که منجر پیدایش تعاریف مختلف برای بازاریابی شده این موضوع است که برخی از فعالان سطح بالا، در حوزه بازاریابی، تعاریفی از بازاریابی ارائه داده اند که بسیار کلی بوده و مواردی غیر از بازاریابی را هم شامل میشود. خیلی از ما در تعریف بازاریابی این جمله را شنیده ایم که از کسانی که به دنبال شغل مناسب درحال جستجو هستند، تا شرکت ها و کارخانه های بزرگ همگی بازاریابانی برای تولیدات خود هستند. آیا میتوان این مثال را نقض کرد و آنرا خطا دانست. آیا با صحیح دانستن این مثال، گستره بازاریابی از آنچه که بتوان در چهارچوب یک علم بررسی و مطالعه کرد فراتر نمی رود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی

تعریف بازاریابی در سایت آما

در ادامه تعریف بازاریابی را از دیدگاه تعدادی از بزرگان و متخصصین این حوزه بیان می کنیم.

۱-تعریف بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)

تعریف-بازاریابی-توسط-انجمن-بازاریابی-آمریکا-AMA
تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا ارائه کرده است، نتیجه سال‌ها بحث و بررسی برای رسیدن به تعریفی کوتاه و درعین‌حال جامع است. این تعریف ضمن اختصار، شامل مفاهیم و موضوعات مهم در بازاریابی مانند توسعه محصول، ارتباطات بازاریابی، قیمت‌گذاری و همچنین جنبه‌های استراتژیک بازاریابی می‌شود.
“بازاریابی مجموعه نهادها، فعالیت و فرآیندهایی است که به خلق، ایجاد ارتباطات و تبادل پیشنهادها منجر می‌شود که این مبادلات برای مشتریان، کسب‌وکارها و شریکان و درنهایت در کل جامعه ارزش‌آفرینی ایجاد می‌کند.”

۲-تعریف بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی

تعریف بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر
دکتر کاتلر به‌عنوان پدر علم بازاریابی مدرن در دنیا شناخته می‌شود و دارای بیشترین عنوان کتب مرجع مدیریت و بازاریابی در دنیاست. او ۳۴ جلد و بیش از صد مقاله در حوزه بازاریابی منتشر کرده است. کتاب اصول بازاریابی کاتلر همچنان به‌عنوان معتبرترین مرجع در مارکتینگ به شمار می‌آید.
فیلیپ کاتلر بازاریابی را این‌طور تعریف می‌کند:
“بازاریابی علم و هنر جستجو، خلق و ارائه ارزش برای برطرف کردن نیازهای بازار همراه با سودآوری است. مارکتینگ نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را شناسایی می‌کند. بازار آن‌ها را تعریف می‌کند و با اندازه‌گیری بازارها، سود بالقوه آن را مشخص می‌کند. بازاریابی تشخیص می‌دهد که کدام بخش از بازار بیشترین پتانسیل را برای فروش محصول دارد. (درواقع محصول نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند) و متناسب با آن محصول یا خدمات را طراحی و ترویج می‌کند.”

۳- تعریف بازاریابی از نگاه بلومبرگ (Toby Bloomberg)

“کاتلر مارکتینگ را تأمین نیازهای مشتریان و سودآوری معرفی کرده است. از نظر من این تعریف مفهومی فراتر دارد و صرفاً به معنی افزایش قابلیت‌های محصول نیست. متخصصین بازاریابی نسبت به تجربه ۳۶۰ درجه استفاده مشتری از محصول مسئولیت‌پذیری داشته باشند.”

۴-تعریف مارکتینگ از نظر رجیس مکنا (Regis McKenna)

تعریف بازاریابی از نظر رجیس مکنا (Regis McKenna)
رجیس مکنا یکی از متخصصین بازاریابی است که بسیاری از ایده‌های بازاریابی را برای اولین بار معرفی کرده است. رجیس مکنا از جمله متخصصین بازاریابی است که در شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، اینتل نقش مؤثری داشته است.
رجیس مکنا در تعریف مارکتینگ می‌گوید:
“مارکتینگ همه چیز است.”
در کالج تپسل بخوانید!  برند مارکتینگ بهترین راهکار برای جذب مشتری
از دید رجیس مکنا، هر کاری در کسب‌وکار از طراحی محصول، قیمت‌گذاری و توزیع و حتی نحوه پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی، سرعت شما در حل مسائل و مشکلات و همه رفتارها و تصمیمات بر نحوه نگرش مشتری به کسب‌وکار، برند و محصول شما مؤثر است. بنابراین همه‌چیز جزئی از مارکتینگ است.

۵- تعریف بازاریابی از دیدگاه مری آلن بیانکو (Mary Ellen Bianco )

مری آلن بیانکو ازجمله متخصصین بازاریابی با بیشتر از ۱۰ سال سابقه فعالیت در مارکتینگ است که در حال حاضر صاحب MEB Advisory (شرکت مشاوره بازاریابی) است.
مری آلن بیانکو بازاریابی را این‌طور تعریف می‌کند:
“بازاریابی شامل تحقیقات، انتخاب مشتریان هدف، ارتباطات (تبلیغات و ایمیل مستقیم) و روابط عمومی (PR) می‌شود. مارکتینگ مانند شخم زدن زمین پیش از کاشت محصول برای یک کشاورز است. با بازاریابی مخاطبین برای خرید مستقیم محصول آماده می‌شوند.”

۵- تعریف بازاریابی از نظر لوینسون

جی کنراد لوینسون ازجمله نویسندگان معروف در مدیریت کسب‌وکار و نویسنده کتاب معروف گوریلا مارکتینگ است. کتاب‌های او ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در مدیریت کسب‌وکار و بازاریابی است. کتاب گوریلا مارکتینگ لوینسون مهم‌ترین منبع در بازاریابی پارتیزانی است و در برنامه تدریس MBA دانشگاه‌های جهان قرار دارد.
“بازاریابی هر ارتباطی است که در کسب‌وکار با افرادی خارج از کسب‌وکار، برقرار می‌کنید. مارکتینگ هنر تغییر ذهنیت مردم نسبت به هر چیزی است. بازاریابی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا با فروش بهتر محصولات خود، سودآوری داشته باشید. بازاریابی فرصتی برای همکاری با کسب‌وکارهای دیگر و ایجاد روابط کاری فراهم می‌کند.”

۶- تعریف بازاریابی از نظر جان جانستچ (John Jantsch)

John Jantsch از متخصصین بازاریابی و نویسنده کتاب duct tape marketing (راهنمای کاربردی برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک) است که از کاربردی‌ترین کتاب‌ها برای موفقیت در بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است. جان جانستچ درزمینهٔ سئو نیز فعال است و کتابی در این باره منتشر کرده است.
جان جانستچ در تعریف مارکتینگ می‌گوید:
“مارکتینگ آگاهی بخشیدن، جلب علاقه و اعتماد افرادی است که به محصول ما نیاز دارند.”

۷- انجمن تخصصی بازاریابی (The Chartered Institute of Marketing)

انجمن تخصصی بازاریابی The Chartered Institute of Marketing
“بازاریابی مدیریت یک فرآیند است. فرآیند شناخت و پیش‌بینی نیازهای مشتریان و تلاش برای کسب رضایت آن‌ها با هدف سودآوری است.”

مطالعات بازاریابی

موسسه تحقیقات بازاریابی آمریکا آخرین بار در سال 2004 تعریفی از مطالعات بازاریابی ارائه داده است. که خلاصه آن را بدین صورت میتوان بیان داشت:
تحقیقات بازاریابی تابعی است که مشتری ، مصرف کننده و عموم مردم را به بازاریاب متصل می کند. این تابع از طریق چرخه اطلاعات برای تعریف و توضیح مزیت ها و معایب بازار ایجاد میشود. نتیجه تحقیقات بازاریابی منجر به ایجاد، اصلاح و ارزیابی مجدد شیوه های بازاریابی میشود. برای رسیدن به این نتیجه باید کارایی بازار مورد بررسی قرار گیرد. که خود این بررسی به درک درست تر بازاریابی به عنوان یک فرایند کمک خواهد کرد. مطالعات بازاریابی اطلاعاتی را که برای ردگیری مشکلات بازار نیاز است را مشخص میکند. سپس متدی برای جمع آوری این اطلاعات طراحی می کند. و در آخر هم اطلاعات بدست آمده را پردازش و آنالیز میکند تا به نتیجه برسد.
با توجه به تعریف بالا از مطالعات بازاریابی میتوان گفت که علم بازاریابی در واقع علمی است که به روشهای تحلیل و بررسی و گرداوری داده های بازار و نحوه تعامل بازاریاب ها با این اطلاعات می پردازد.

تعریف بازاریابی از دیدگاه Julie Barile

قبل از ارائه تعریف از Julie Barile کمی با این شخص بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم نظر و تعریف او را بهتر مورد ارزیابی قرار دهیم. برای این منظور ترجیح دادیم بجای رفتن به صفحه لینکدین Julie Barile به سراغ سایت www.sophelle.com برویم که یک صفحه از سایت خود را به معرفی این شخص اختصاص داده است . در این سایت میخوانیم که :
Julie Barile : بیش از 15 سال سابقه فعالیت در فروشگاه اینترنتی و بازاریابی دیجیتال دارد که هر دو این تجارب در فضاهای پر کاربر و فوق العاده لوکس بوده است. از جمله شرکت هایی که Julie Barile در آنها مدیر تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال است میتوان به Avon, Lancôme, و Toys”R” اشاره کرد.

Julie Barile در تعریف بازاریابی چنین میگوید

بازاریابی به شکل سنتی آن عبارت است کلیه روش هایی که یک سازمان توسط آنها با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند، مخاطبانش را با آن ها هدف قرار میدهد و در نهایت محصول و یا خدمات خود را به کمک روش های بازاریابی به فروش می رساند. Julie Barile در ادامه تعریف خود توضیح میدهد که با ورود اینترنت و بازاریابی ویدئویی امروز مخاطبان انتظارات بیشتری دارند و برای ترغیب افراد به خرید کالا و یا استفاده از خدمات، نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است.

تعریف بازاریابی از Mary Ellen Bianco

بازاریابی شامل تحقیق ، هدف گذاری ، ارتباط (تبلیغ و ارسال ایمیل) و گاهی هم ارتباط حضوری با مخاطب است. بازاریابی مانند شخم زدن زمین توسط یک کشاورز است. بازاریابی مخاطب را برای دریافت محصول موجود آماده میکند.
Mary Ellen Bianco مدیر بازاریابی و روابط عمومی شرکت Getzler Henrich & Associates LLC مباشد.

تعریف بازاریابی از Toby & Matt Bloomberg

اگر بخواهیم نظر این دو را در یک بند بگنجانیم باید بگوییم که بازاریابی عبارتست از براورده کردن نیاز مخاطب در ازاء دریافت سود. نیاز مخاطبان بسته به بازاری که در آن هستیم متفاوت است. بازاریابی استراتژی توسه بازارهاست که در بازار امروز باید تلاش کرد واحد های آن را اندازه گیری کرد.

4- تعریف بازاریابی از Mark Burgess

بازاریابی پردازش یک شرکت از براورد نیاز یک مشتری در ازاء در یافت هزینه است.
با توجه به اینکه امکان ارائه نظر هر 72 بازاریاب معرفی شده در سایت heidi cohen نیست همینجا به جمع بندی نظرات این افراد می پردازیم.

چگونه میتوان از دیدگاه متخصصان، بازاریابی را تعریف کرد؟

بصورت خلاصه میتوان بازاریابی از نگاه متخصصین را اینگونه تعریف کرد:
بازاریابی یک فرایند است که شخص بازاریاب در آن از روش هایی که به عنوان روش های بازاریابی شناخته میشوند، برای تحلیل و تحقیق در بازار هدف و فروش کالا و یا ارائه خدمات خود و یا یک شرکت به دسته وسیعتری از کاربران استفاده میکند.
تبلیغات میان متنی
درب شیشه ای یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند  را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای اتوماتیک قائم الکترونیک/
تبلیغات میان متنی

No comments:

Post a Comment